De StoryBrand verkooptrechter

  • Geschreven door: Arvid de Windt
  • 09 jan 2021

Voordat we kunnen starten met de “StoryBrand verkooptrechter” (hierna verkooptrechter genoemd) is het van belang om het StoryBrand BrandScript te maken. Dit bevat vrijwel alles om de verkooptrechter te vullen.

De 5 onderdelen van de verkooptrechter

  1. Oneliner
  2. Website
  3. Leadgenerator
  4. Informatieve e-mailcampagne
  5. Verkoop e-mailcampagne

We beginnen met het wekken van nieuwsgierigheid met de oneliner en de website. Daarna brengen we de klant naar de fase waarin ze gaan overwegen om zaken met je te doen. Dit doen we met de leadgenerator en de informatieve e-mailcampagne. Daarna gaan we met de verkoop e-mailcampagne over tot de beslissende fase waarbij we de klant uitnodigen om te kopen. Elke e-mail uit de verkoop e-mailcampagne betrekt je klant meer en leidt tot verkoop.

1. Oneliner

De oneliner moet interesse wekken. Een oneliner vertelt wat je doet, op een storytelling manier. In maximaal drie zinnen deel je jouw ‘pitch’. Daarna is het aan de lezer om de volgende stap te maken. De onliner bestaat uit drie onderdelen:

  1. Probleem (dat je oplost)
  2. Oplossing (die je de klant biedt)
  3. Resultaat (hoe het leven is na de aankoop)

Wij, bij Marketing by Arv, gebruiken de volgende oneliner:

“Als ondernemer zou je geen kostbare tijd hoeven te verspillen aan het uitvoeren van marketing. Met een op maat gemaakt plan van marketing by Arv worden jouw doelen sneller verwezenlijkt en bespaar je tijd en geld.”

Deze oneliner kan gebruikt worden bij alles: visitekaartjes, website, brochures, e-mail handtekeningen enz.

2. Website

Onthoud dat jouw website geen plek is om jezelf te verheerlijken. Het is een plek om in de schoenen van jouw klanten te gaan staan ​​en te focussen op hun verhaal. Geweldig dat het ontwerp award winning is, maar zonder de juiste woorden wordt er niet veel verkocht. Het BrandScript zorgt voor de juiste woorden voordat de site wordt ontworpen.

Dit bereik je met een vast strategisch framework. Zie dit framework als een lang verticaal papier (of digitaal) met jouw woorden erin. Daaromheen maak je een ruwe schets van hoe de website eruit zou kunnen zien.

3. Leadgenerator

Geef jouw klanten een reden om hun e-mailadres te geven. Zonder goede reden doen ze dit niet. Er is één reden waarom iemand jou een e-mailadres geeft: als ze geïnteresseerd zijn in jouw oplossing. Een voorbeeld hiervan is een downloadbare PDF genaamd: “10 manieren om jouw hond gezonder te krijgen”. Werkt goed voor een dierenwinkel gespecialiseerd in honden.

Maak een gedeelte op de website om deze leadgenerator te promoten. Een ​​pop-up gebruiken kan ook, zorg er wel voor dat je klant eerst de tijd heeft om jouw webpagina door te bladeren. Maak het gemakkelijk om het e-mailadres te geven, willen ze dit niet zorg dan dat ze gemakkelijk de pop-up kunnen sluiten.

4. Informatieve e-mailcampagne

Het idee van een leadgenerator is om een plek in de inbox van de klant te verdienen. Er zijn twee soorten campagnes te onderscheiden:

  • Informatief: de informatieve houdt contact met een potentiële klant en bouwt in de loop van de tijd vertrouwen op.
  • Verkoop: zorgt voor de daadwerkelijk actie van de klant.

Het is aan te raden om minimaal één e-mail per week te verzenden. Zo blijf je in het achterhoofd van de potentiële klant hangen. Wees duidelijk door middel van korte woorden, korte zinnen, korte alinea’s en het gebruik van actieve taal. Herhalen van je boodschap is niet erg. Houd het simpel.

5. Verkoop e-mailcampagne

Leg de klant uit waarom jij anders bent. Leg ze uit dat ze jouw specifieke product nog niet geprobeerd hebben. Zo zullen ze jouw product of bedrijf met een frisse blik bekijken.

Een e-mailcampagne kan heel eenvoudig zijn:

  • E-mail 1 – Bezorg jouw leadgenerator. Probeer jezelf hier niet in te verkopen.
  • E-mail 2 – Probleem met oplossing.
  • E-mail 3 – Testimonial (tip: gebruik het format van de oneliner).
  • E-mail 4 – Overwin een bezwaar.
  • E-mail 5 – Vertel ze de transformatie die ze doormaken nadat ze jouw product hebben gekocht. (meer informatie vind je hier, in de uitleg van het BrandScript)
  • E-mail 6 – Verkoop (gebruik een duidelijke Call To Action, beperk je aanbod, geef een gevoel van urgentie).

Meten is weten

Hoe weet je of het door jou gemaakte marketingmateriaal werkt? Het is simpel om een ​​campagne op te starten en deze gewoon z’n gang laten gaan zonder er verder naar om te kijken. Maak deze fout niet! Ook als het goed werkt kan het altijd beter. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Werk de ene mail beter dan de andere?
  • Kunnen we elementen die goed werken gebruiken in andere mails? Bijvoorbeeld de P.S. of vergelijkbare taal gebruiken.
  • Op welke boodschap reageren de klanten goed?
  • Op welke boodschap reageren de klanten niet goed?
  • Zijn de Call To Actions duidelijk genoeg?
  • Wat is het meest verwarrende onderdeel van de e-mailcampagne, hoe kunnen we dit verduidelijken?
  • Welke e-mails worden geopend?
  • Hoeveel mensen doen een aankoop naar aanleiding van de e-mail?
  • Hoe vaak wordt een e-mail geopend?

Wil je meer weten over StoryBrand’s Marketing Made Simple, koop het boek direct op Bol.com (voor nog geen 20 euro!!!).

Heb je hulp nodig bij:

  • Het uitschrijven van jouw verhaal?
  • Het implementeren van jouw BrandScript in jouw marketingmateriaal?
  • Het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf?

Maak een afspraak om jouw wensen te bespreken.

^