Interne versus externe problemen

  • Geschreven door: Arvid de Windt
  • 31 jan 2021

In het door ons gebruikte raamwerk van StoryBrand wordt een onderscheid gemaakt tussen “externe problemen” en “interne problemen” die klanten hebben.

  • Externe problemen zijn oppervlakkig.
  • Interne problemen gaan over de persoonlijke angsten of frustraties die klanten ervaren.

In de Storytelling marketing leggen we de verbinding tussen filmscripts en de marketing voor een bedrijf. Interne en externe problemen dragen bij aan de vorming van een sterk personage.

In de film Hungergames moet de held Katniss Everdeen een gevecht aangaan tussen leven een dood. Haar externe probleem is overleven. We blijven echter kijken vanwege een andere reden: haar interne probleem. Ze wil niet doden en een einde aan de tirannie maken. Ze stelt zichzelf (zoals iedereen) de vraag: Heb ik het in me om te winnen?

Interne en externe problemen in jouw bedrijf

De meeste ondernemers weten precies welk extern probleem ze oplossen. Visitekaartjes maken, foto’s verkopen, taarten bakken, etc. Vaak wordt er één principe genegeerd, wat duizenden, tienduizenden en soms wel miljoenen euro’s kost. Dit principe is:

Bedrijven hebben de neiging om oplossingen voor externe problemen te verkopen, maar mensen kopen oplossingen voor interne problemen.

Als we die interne frustratie kunnen identificeren, onder woorden kunnen brengen en oplossingen aanreiken gebeurt er iets speciaals. We verbinden onze kanten met ons bedrijf. Ze voelen zich begrepen en benaderen de rest van onze boodschap anders.

  • Verkoop je visitekaartjes of verkoop je de mogelijkheid om jezelf als persoon te onderscheiden bij een introductie op een netwerkborrel?
  • Verkoop je foto’s of verkoop je een levenslange herinnering aan dat mooie moment?
  • Bak je taarten of verkoop je iets wat bijdraagt aan een geslaagde verjaardag?

Om die interne frustratie te identificeren moeten we de klant begrijpen. Kruip in het hoofd van je potentiële klant, zo voel je de interne frustraties en kan je ze helpen deze frustraties te voorkomen.

Het is moeilijk om dit met jouw eigen team te doen omdat de kennisvloek hier snel om de hoek komt kijken. Tijdens het maken van een BrandScript bespreken we uitgebreid de interne en externe problemen van jouw bedrijf. Hierdoor kun je jouw marketingmateriaal succesvol aanpassen.

 


Heb je hulp nodig bij:

  • Het ontdekken van de interne en externe problemen van jouw klant?
  • Het ontdekken van de eerste indruk die jullie de klant geven?
  • Een duidelijke marketing om zo meer omzet krijgen?

Maak een afspraak om jouw wensen te bespreken.

 

^