Wat is StoryBrand van Donald Miller

  • Geschreven door: Arvid de Windt
  • 10 jan 2021

Met StoryBrand (bekijk het boek op Bol.com) van Donald Miller verbeter je de zakelijke marketingstrategie door de boodschap te verduidelijken. Met dit framework heb je de kracht om: verwarring weg te halen, verbinding te maken met jouw klanten en je bedrijf te laten groeien. Wij gebruiken deze storytelling marketing techniek voor klanten die meer omzet willen.

Wat is het StoryBrand framework?

Elk goed verhaal ooit gemaakt volgt dit framework, zoals bijvoorbeeld oude folklore, sprookjes, boeken en films. Dit framework zorgt ervoor dat je bij films aan het scherm gekluisterd zit, bij boeken niet meer kan stoppen met lezen. We kennen het allemaal. Maar hoe werkt het eigenlijk?

De elementen van storytelling

  • Er is een personage (de held) in het verhaal (dat is jouw klant).
  • De held heeft heeft een probleem (er is hulp nodig om het op te lossen).
  • De held ontmoet een gids (jouw bedrijf).
  • De gids geeft de held een plan (om het probleem op te lossen).
  • Het plan zet de held aan tot tot actie (klant koopt jouw product om het probleem op te lossen).*

* Let op; jouw bedrijf is dus niet de held van het verhaal!

Wat is een StoryBrand BrandScript?

Elke film heeft een script. Het doel hiervan is om acteurs de weg te wijzen, wat moeten ze doen en zeggen in een bepaalde scène. Een BrandScript is precies zo. Er zijn alleen geen acteurs, maar klanten om de weg te wijzen. Een BrandScript is een uitgeschreven versie van het framework die specifiek van toepassing is op jouw bedrijf. Wij noemen het graag ‘storytelling marketing’.

Het personage

De klant is de held van het verhaal. Ze komen naar jou toe omdat ze iets willen. Wat willen ze?

Heeft een probleem

Welk probleem heeft jouw klant? Het probleem bestaat uit drie delen:

  • Extern: het echte probleem, bijvoorbeeld “Ik heb dorst”.
  • Intern: hoe ze zich voelen door het externe probleem. “Ik wil geen drankje met suiker, daar word ik dik van”.
  • Filosofisch: een overtuiging over het externe probleem, meestal beginnend met ‘Het is verkeerd dat…’ of ‘Ik verdien…’. “Ik wil geen frisdrank vol suiker drinken, mijn lichaam verdient beter dan dat”.

Ontmoet een gids

Hier komt jouw bedrijf pas om de hoek kijken. De gids komt het verhaal binnen om de klant te helpen zijn probleem op te lossen. Hij doet dit met:

  • Empathie: “Ik begrijp het probleem en wat het met jou doet…”
  • Autoriteit: “Ik heb meer dan 10 jaar ervaring met deze problematiek…”

Biedt een plan aan

De gids geeft de klant een duidelijk plan voor het oplossen van het probleem.

  • Onze hersenen houden ervan om zo min mogelijk energie te verbruiken. De gids geeft het overzichtelijk aan in (het liefst) drie stappen.

Wordt aangezet tot actie

Het is niet genoeg om jouw klant een plan te geven en vervolgens af te wachten. De klant heeft een ​​duidelijke vervolgstap nodig, een zogenaamde Call To Action (CTA):

  • Een direct CTA. Wanneer een potentiële klant klaar is om de eerste ​​stap te zetten. Maak dit duidelijk en stuur aan op wat je wilt: “Maak een afspraak”.
  • Transactionele CTA. Wanneer een potentiële klant geïnteresseerd is, maar nog niet helemaal klaar om de eerste ​​stap te zetten.
    Maak een downloadbare PDF en vraag om het e-mailadres: “De 10 lekkerste drankjes zonder suiker”.

Dit leidt tot een succes…

De held, de klant, is gelukkig en ervaart succes nadat hij via jouw bedrijf het probleem heeft opgelost.

… of helpt mislukking te voorkomen

De held, de klant, is ongelukkig en ervaart mislukking nadat hij het probleem niet via jouw bedrijf heeft opgelost.

Om uiteindelijk te transformeren als nieuw persoon

De held is niet meer hetzelfde als toen de reis net begon. Vooral niet wanneer jij jouw klant tot een succes hebt gemaakt. Dit is een “Van… naar” verklaring die het leven van jouw klant ten goede verandert. “Door de aankoop van een elektrische auto ben ik van een milieuvervuiler getransformeerd naar een milieubewuste trendsetter”.


Wil je meer weten over StoryBrand? Koop het boek direct op Bol.com (voor nog geen 14 euro!!!).

Heb je hulp nodig bij:

  • Het uitschrijven van jouw verhaal?
  • Het implementeren van jouw BrandScript in jouw marketingmateriaal?
  • Het genereren van meer omzet voor jouw bedrijf?

Maak een afspraak om jouw wensen te bespreken.

^