Wat is het Storybrand Framework en brandscript Donal Miller

Wat is StoryBrand van Donald Miller

Met StoryBrand (bekijk het boek op Bol.com) van Donald Miller verbeter je zakelijke marketingstrategie door je boodschap te verduidelijken. Met dit framework heb je de kracht om; verwarring weg te halen, te verbinden met je klanten en je bedrijf te laten groeien. Voor klanten die meer omzet willen gebruiken wij deze storytelling marketing techniek.

Wat is het StoryBrand framework?

Wat is het Storybrand Framework en brandscript Donal MillerElk goed verhaal wat ooit is gemaakt volgt dit framework. Oude folklore, sprookjes, boeken en films. Dit framework zorgt ervoor dat je bij films aan het scherm gekluisterd zit. Bij boeken kan je niet meer stoppen met lezen. We kennen het allemaal. Maar hoe werkt het eigenlijk?

De elementen van storytelling

  • Een personage (de held) komt in het verhaal (dat is jouw klant).
  • De held heeft heeft een probleem (hierbij is hulp nodig om het op te lossen).
  • De held ontmoet een gids (dat is jouw bedrijf).
  • De gids geeft de held een plan (hoe het probleem op te lossen).
  • Dat plan zet de held aan tot tot actie (ze kopen je product om het probleem op te lossen.

* Sitenote; jouw bedrijf is dus niet de held van het verhaal!

Wat is een StoryBrand BrandScript?

Elke film heeft een script. Het doel hiervan is om acteurs de weg te wijzen. Wat moeten ze doen en zeggen in een bepaalde scène. Een BrandScript is precies zo. Alleen zijn er geen acteurs maar klanten om de weg te wijzen. Een BrandScript is een uitgeschreven versie van het Framework die specifiek van toepassing is op jouw bedrijf. Ik noem het graag storytelling marketing.

Het personage

Je klant is de held van het verhaal. Ze komen naar je toe omdat ze iets willen. Wat willen ze?

Heeft een probleem

Welk probleem heeft jouw klant? Het bestaat uit drie delen.

  • Extern: het echte probleem. “Ik heb dorst”.
  • Intern: hoe ze zich voelen door het externe probleem. “Ik wil geen suiker in mijn drankje, want daar wordt ik dik van”.
  • Filosofisch: een overtuiging over het externe probleem, meestal beginnend met ‘Het is verkeerd dat…’ of ‘Ik verdien…’. “Ik zou geen frisdrank vol suiker hoeven te drinken, mijn lichaam verdiend meer dan dat”.

Ontmoet een gids

Hier komt jouw bedrijf pas om de hoek kijken. De gids komt het verhaal binnen om de klant te helpen zijn probleem op te lossen. Hij doet dit met.

  • Empathie: “Ik begrijp het…”
  • Autoriteit: “Ik heb meer dan 10 jaar mensen zoals jij geholpen…”

En geeft een plan

De gids geeft het personage een duidelijk plan voor het oplossen van het probleem.

  • Onze hersenen houden ervan om zo min mogelijk energie te verbruiken. De gids geeft het overzichtelijk aan in (het liefste) drie stappen.

Wordt aangezet tot actie

Het is niet genoeg om jouw klant een plan te geven en af te wachten. De klant heeft een ​​duidelijke volgende stap nodig, een Call To Action (CTA).

  • Een direct CTA. Wanneer een potentiële klant klaar is om de eerste ​​stap te zetten. Maak dit duidelijk en stuur aan op wat je wilt: “Maak een afspraak”
  • Transactionele CTA. Wanneer een potentiële klant geïnteresseerd is, maar nog niet helemaal klaar is om een ​​stap te zetten.
    Maak een downloadbare PDF en vraag om het e-mail adres: “De 10 lekkerste drankjes zonder suiker”.

Dit leidt tot een succes…

De held, de klant, zal gelukkig zijn en succes ervaren nadat hij via jouw bedrijf het probleem heeft opgelost.

… of helpt een mislukking te voorkomen

De held, de klant, zal ongelukkig zijn en een mislukking ervaren nadat hij het probleem niet via jouw bedrijf heeft vervuld.

Om uiteindelijk te transformeren als nieuw persoon

De held is niet meer hetzelfde als toen de reis net begon. Vooral niet wanneer jij jouw klant tot een succes hebt gemaakt. Dit is een “Van… naar” verklaring die het leven van jouw klant ten goede zou moeten veranderen. “Door de aankoop van een elektrische auto ben ik van een milieuvervuiler getransformeerd naar naar een milieubewuste trendsetter”


Wil je meer weten over StoryBrand koop het boek direct op Bol.com (nog geen 14 euro!!!).

Heb je hulp nodig bij;

  • het uitschrijven van jouw verhaal?
  • het implementeren van jouw BrandScript in jouw marketingmateriaal?
  • het krijgen van meer omzet in je bedrijf?

Maak een afspraak dan bespreken we jouw wensen.

Laat een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top

Maak een afspraak

GAAN WE DIRECT AAN DE SLAG?
marketing@byarv.nl

ALGEMENE VRAGEN
info@byarv.nl