Conversie optimalisatie tips

10 tips voor conversie optimalisatie

Maak van je bezoeker een trouwe klant door ze een onvergetelijke ervaring te geven op jouw website.

Wat maak jouw website unieker dan die van anderen, belangrijker nog: waarom zou je bezoeker bij jou kopen en niet bij je concurrent? Hieronder enkele conversie optimalisatie tips

‘Je hebt maar één kans op een eerste indruk’. Als je weet dat dat zo is, laat die eerste indruk dan verpletterend zijn. Laat met die eerste indruk zien dat jij de beste bent in jouw markt. Dat kan door heel veel zaken te optimaliseren. In mijn optiek heeft het niet alleen maar te maken met je logo, maar ook de kleuren van je website. Hou het mooi rustig, en zorg ervoor dat de content die je wilt aanbieden duidelijk te lezen is voor je bezoeker. Begin met de header van je website, vaak is hier nog (veel) winst qua conversie optimalisatie te behalen. Mocht je nog gebruik maken van ‘welkom op de website van..’, dan raad ik je aan om daar mee gaan te beginnen en deze te vervangen.

Jij bent de reisgids op jouw eigen website

Stel je gaat op vakantie en je hebt een leuke excursie geboekt inclusief een gids. Het liefst laat jij je leiden door deze gids, en alles wat deze gids jou verteld komt indrukwekkend op jouw over. Dit is eigenlijk best interessant. Op jouw website werkt dat eigenlijk net zo. Een reisgids bepaald de route waar je doorheen wandelt of rijd, maar jij bepaald ook de route in je website waar de klant doorheen gaat. Zorg er dus voor dat je jouw bezoeker door je website heen leid, met duidelijke en pakkende teksten. Een bezoeker wilt eigenlijk dat je hem zegt wat hij of zij moet gaan doen. Je zet ze als het ware ‘aan het werk’ zonder dat ze dit echt doorhebben. Door hier op in te spelen, doe je al goede conversie optimalisatie.

Maak gebruik van een krachtige USP

Een USP (unique selling point) is niets meer dan een reden ‘waarom’ de bezoeker bij jouw moet kopen. Het is de onderscheiding van jou en je concurrenten. Het is altijd de bedoeling dat jij je onderscheid van je rest. Denkmatig streven we er altijd naar om de goedkoopste te zijn. Maar uit ervaring is dit niet de sleutel tot een succes. Het is de manier waarop jij je onderscheid als ondernemer van de rest. Een USP in jouw business kan zijn dat je alleen maar ‘originele’ producten hebt. Of dat je de producten ‘zelf maakt’ ipv inkopen bij een groothandel. Of dat jij het persoonlijk bezorgt en niet laat opsturen door de post. Je moet dus echt uniek zijn om de bezoeker te overhalen en niet met ‘de meuk meedoen’.

Een bezoeker bij je in huis?!

Stel jij nodigt een bezoeker bij je thuis uit. Dan is de kans groot dat je het hele huis opruimt, koffie klaarzet en zorgt dat je nog wat lekkers voor bij de koffie hebt. Dit doe je voor een bezoeker, want je wilt dat deze bezoeker een klant bij je gaat worden.

Op je website werkt het eigenlijk een beetje hetzelfde. De bezoeker komt dan wel niet bij je in huis, maar komt op jouw website. jouw online thuisbasis. Hier wacht je de bezoeker op om deze over te halen om jou product of dienst aan te schaffen. Wat je dus wilt, is een schone, nette, overtuigende en een klantvriendelijke website. Als je zorgt dat je website er netjes uitziet qua design, zul je al heel veel mensen over te streep trekken.

Laat zien wat je bereikt hebt en straal vertrouwen uit

Wat veel mensen over de streep trekken in webshops is het zien van een keurmerk. Als je bezoeker een keurmerk ziet dan weet deze bezoeker dat het goed zit. Want je krijgt natuurlijk niet zomaar een keurmerk voor je website of webshop.

keurmerk webshopHeb je een snelle levering? Laat dat dan zien. Beschik je over actuele voorraadinformatie? Zet het op je website. Krijg je regelmatig positieve feedback over je website en je producten? Deel deze met anderen! Tip: Ik raad je echt aan om reacties te plaatsen op je website of webshop. Een goede reactie kan net de reden zijn waarom een bezoeker over gaat tot een verkoop op jouw website(conversie optimalisatie). Begin er dus vandaag nog mee.

Geef garantie voor conversie optimalisatie!

Ik ga er vanuit dat jij een eerlijke website hebt of wilt gaan beginnen. Het maakt dan niet uit wat voor dienst of product je aanschaft, garantie kun je altijd geven. Ik heb zelf meerdere websites en webshop’s en merk dat mensen eigenlijk niet vaak terugvallen op hun garantie. Vaak is het laksheid, of gewoon te druk bezig zijn met je dagelijks leven om niet terug te vallen op je garantie. Ben jij die persoon die altijd direct terugvalt op de garantie? Vaak is dit niet echt het geval, al hoewel je het soms wel had moeten doen. Het is dus zeker een conversie optimalisatie om je bezoeker garantie te geven. Als mensen een aankoop doen doet dat hun zeer, je kunt de pijn dus verzachten door ze de keuze te geven om het product terug te sturen (retourneren).

Optimaliseer betaalmogelijkheden

Als je denkt aan conversie optimalisatie in het kader van de betaalsystemen, is de kans groot dat er maar één woord bij je in het hoofd schiet en dat is ‘iDeal’. iDeal word over het algemeen het meest gebruikt maar er is toch echt wel meer als iDeal.

betaalmogelijkheden websiteBetaalsystemen zoals Paypall, automatische incasso of een bankoverschrijving zijn ook zeer belangrijk. Een Belgische bezoeker kan bijvoorbeeld (meestal) niet betalen met iDeal op jouw website. Dit is dus al een gemiste kans. Probeer voor iedere bezoeker dus een betaalmethode aan te schaffen door meerdere betaalmogelijkheden te hebben. Er zijn namelijk ook genoeg mensen die alles betalen met hun Paypal account, wat overigens ook heel fijn betalen is. Dit is een MUST voor conversie optimalisatie.

Videos plaatsen op je website of webshop.

Altijd als ik denk aan video’s op websites of webshop’s denk ik aan Tom Coronel. Naast dat Tom Coronel een succesvol autocoureur is, bezit hij ook de succes website Plasmadiscounter.nl. Als je inspiratie zoekt, raad ik je zeker aan om even te kijken. Tom snapt conversie optimalisatie! Tom heeft ooit eens in een interview verteld, dat hij zijn televisie’s veel beter verkoopt met video’s erbij. Deze video’s maakt hij tot op de dag van vandaag nog steeds zelf, en doet dat met volledige overtuiging.

Verzendkosten bij inbegrepen of komen deze er nog bij?

Wat ik je uit persoonlijke ervaring kan meegeven is om de verzendkosten erbij in te stoppen en niet later erbij te laten komen. Dat zal ik je uitleggen waarom ik daar zo over denk. Hieronder 2 voorbeelden.

  • Voorbeeld één: 19,95 euro, en wanneer je NU besteld betaal je geen verzendkosten!
  • Voorbeeld twee: 17,95 exc. verzendkosten.

De bezoeker denkt bij het eerste voorbeeld; ik moet nu wel bestellen, want nu zitten de verzendkosten er nog bij. Anders moet ik die later nog bij betalen. Dit is wat in de meeste gevallen direct opspeelt bij je bezoeker. Een bezoeker weet vaak niet eens hoeveel verzendkosten er nog bij op gaan komen. Ze maken dus een rekeningsommetje in hun hoofd(waar ze meestal compleet naast zitten) en daarna wijken ze vaak af omdat ze gevoelsmatig meer betalen dan bij een ander zonder verzendkosten. Ik raad je daarom aan om de verzendkosten erbij in te doen, en daarna het product zo waardevol mogelijk over te laten komen door met USP’s te werken voor conversie optimalisatie.

Snelheid van je website maakt winnaar

De snelheid van je website is bijzonder belangrijk. Als je bezoeker namelijk iets wilt kopen op jouw website en steeds blijft hangen op een pagina die nog moet laden, schrikt natuurlijk af.

Buiten dat het afschrikt en het ervoor zorgt dat je bezoeker misschien afwijkt van jouw website naar de concurrent, is het ook nog eens slecht voor Google. Google waardeert het namelijk niet als een website traag werkt.

Dus om de conversie optimalisatie nog meer een boost te geven, raad ik je aan om op de website Yslow te gaan checken hoe snel of langzaam je website daadwerkelijk werkt.

Schrijf persoonlijk naar de klant/bezoeker toe

Je merkt aan mij dat ik vaak persoonlijk schrijf alsof ik een mail stuur naar een vriend of vriendin. Omdat ik mezelf kan blijven, doe ik me ook niet anders voor als dat ik ben. Ik hou het dus altijd persoonlijk. Buiten dat ik het persoonlijk schrijven leuk vind, is de kans ook aanwezig dat de bezoeker jouw beter leert kennen en een band met je opbouwt. Een band opbouwen met je klant is in mijn business van grote waarde. Als je serieus een band op wilt bouwen met je klant is een email autoresponder heel belangrijk. Via deze autoresponder kun je namelijk geautomatiseerd mails sturen naar je bezoekers zodat je aan een echte band kunt werken.

Conversie optimalisatie tips: Out of the box mindset

Als jij je altijd maar een de regeltjes houd en nooit bijzonder buiten het boekje gaat, zul je in mijn optiek ook nooit bijzonder resultaten halen. Als jij je eigen stijl hebt, kunnen mensen dat meer waarderen dan dat jij een standaard website hebt, met standaard regels en voorwaarden. Ik zie bij veel ondernemers dat ze blijven steken in de ‘logo fase’. Deze mensen beginnen letterlijk nog met niets voordat hun logo af is. Want anders mag de website NIET gezien worden. Nee nee, het logo moet eerst af. Geloof het of niet, het logo van mijn website (winnaar in Google) is binnen 5 minuten gemaakt en hecht er helemaal niet zo heel gek veel waarde aan. Belangrijk is dat mijn website goed staat voor conversie optimalisatie en dat ik bezoekers genereer.


Heb je hulp nodig bij;

  • het beter vindbaar maken van jouw website?
  • Het versnellen van jouw website?
  • het krijgen van meer omzet in je bedrijf?

Maak een afspraak dan bespreken we jouw wensen.

Top

Maak een afspraak

GAAN WE DIRECT AAN DE SLAG?
marketing@byarv.nl

ALGEMENE VRAGEN
info@byarv.nl